Lär dig fotografera med blixt

Att börja fota med blixtar är ett perfekt sätt ta sig vidare med sin fotografering. Istället för att vara beroende av omgivningens belysning kan du själv ta kontroll och se till att bilden blir bra. Men typerna av blixtar är många och lika så sätten man kan använda dem på.

Typer av blixtar

Blixtar finns i många olika versioner. Den vanligaste typen av blixt som de allra flesta brukar stöta på och kanske till och med ha tillgång till är den som är inbyggd i kameran. Dess enda riktiga fördel är att de alltid finns med. De tar ingen extra plats i kameraväskan samtidigt som de i vissa fall kan rädda en bild. Om skuggorna till exempel är för mörka i bilden så kan det vara bra att använda den inbyggda blixten för upplättning av dem. Om är för mörkt så kan den inbyggda bilden innebära skillnaden mellan en duglig bild och ingen bild alls. I många kamerasystem tillåter även den inbyggda kamerablixten dig att kontrollera externa blixtar direkt från kameran.

Men vad är då externa blixtar? Jo dessa är batteriförsedda blixtar som man antingen kan fästa på kamerans hot shoe eller helt externt och fritt i rummet. Om blixten monteras på kameran (på dess hot shoe) så sker kommunikationen med kameran genom denna för att förenkla exponeringen när man tar en bild. Om man däremot har den stående fritt på till exempel ett stativ så kommunicerar de istället trådlöst med kameran. Vanligtvis sker detta genom en IR sändare eller genom kamerans inbyggda blixt.  Exakt vilken modell av blixten man bör köpa beror dock helt och hållet på vilken tillverkare man har på kameran då de använder sig av olika system. Med dessa blixtarna har du helt enkelt bättre kontroll över ljussättningen samtidigt som utrustningen inte är allt för otymplig.

När man verkligen vill ha kontroll så finns det ingenting som kan ersätta en riktigt bra studioblixt. Dessa kan leverera betydligt större mängder ljus, nackdelen är istället att de är större, mer otympliga och kräver extern ström från antingen ett eluttag eller ett klumpigt batteri.

Modifiera ljuset

När vi nu har pratat ljuskällor så är det dags att gå igenom hur man kan använda dem. Självklart är det i alla fall möjlighet att rikta blixten direkt mot sitt subjekt. Om man endast har kamerans inbyggda blixt så har man tyvärr inte ens något val i den frågan. Nackdelen med detta är dock att skuggorna kommer att bli väldigt skarpa, något som oftast inte brukas anses vara lockande.

Det man istället kan göra är att modifiera ljuset på något sätt. Det enklaste sättet brukar vara att studsa ljuset i taket. På så sätt får du en naturlig reflektor som gör att ljuset kommer från en större yta vilket gör skuggorna mjukare. Om man hellre vill att ljuset skall studsa från något annat håll så finns det även reflektorer att köpa som man sedan kan placera ut. Paraplyer med reflektiv insida är ett annat sätt att modifiera ljuset. Detta fästs på stativet vilket gör att du sedan kan rikta den mot det du fotar.

Ett annat sätt att modifiera ljuset är att ”filtrera” det. Detta innebär att man låter ljuset studsa runt och sedan passera genom ett tunt vitt tyg. Detta gör precis som när man reflekterar ljuset att det blir mycket mjukare och kommer från en större yta. Vanligaste varianten av denna typ av belysning är softboxen. För exempel på hur de olika teknikerna kan se ut i praktiken kan du titta på videon nedan.

 

Lek med blixten

Ett bra sätt att lära sig hur blixten fungerar i olika lägen, är att helt enkelt experimentera och flytta och ändra blixtens läge på en och samma komposition. Genom att göra detta kan du få en överskådlig bild av hur blixten fungerar.

Eftersom blixten är starkare än solen när objektet befinner sig omkring två meter från källan, gör detta att du kan omvandla ett kort tagit under dagen till en kvällstagning. Marken blir mörk om du underexponerar bilden, nästan svart och trollar bort en rörig bakgrund.

När ljuset ska placeras, är det bra att ta testbilder för att se hur ljuset faller på objektet. En blixt som faller rakt på kan göra att objektet ser inklippt ut, medans en snedställd blixt på omkring 45 grader ger ett naturligt uttryck. Använd även blixt när solen skiner och utnyttja den för extra ljus. Ha gärna solen någonstans framför dig när du komponerar en bild, det kan till och med vara en riktigt bra effekt att ha den precis rakt framför, men då krävs en riktigt stark blixt för att objektet som ska fotas ska komma igenom på bilden.